بلاگ

اصلاح رژیم غذایی اسیدهای چرب اشباع شده شیر

تلاش برای اصلاح مشخصات اسیدهای چرب چربی شیر نشخوارکنندگان، با کاهش نسبت اسیدهای چرب اشباع (SFA) و افزایش نسبت اسیدهای چرب غیر اشباع (USFA)، یک چالش برای متخصصان تغذیه‌ی دام است. اسیدهای چرب غیر اشباع وارد شده به شکمبه به طور گسترده (معمولاً ۸۵ تا ۹۷ درصد از poly-USFA) با افزودن اتم‌های هیدروژن به موقعیت‌های پیوند دوگانه در زنجیره‌ی اسید چرب به SFA بیوهیدروژن می‌شوند. از این رو، صرف نظر از مشخصات اسیدهای چرب رژیم غذایی مصرفی، اسیدهای چرب غالب که شکمبه را برای ورود به غده‌ی پستانی ترک می‌کنند، C16:0 و C18:0 تنها با نسبت کمی از USFA اشباع می‌شوند.

با توجه به دشواری تحویل USFA پس از شکمبه، تلاش‌های تحقیقاتی قابل توجهی برای توسعه‌ی گروهی از فناوری‌ها انجام شده است که “محافظت” اسیدهای چرب را در برابر بیوهیدروژناسیون شکمبه انجام می‌دهند. علاوه بر افزایش بای‌پس USFA، تغذیه‌ی اشکال محافظت شده از شکمبه USFA از تولید چربی‌های ترانس جلوگیری می‌کند که می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در چربی شیر شود.

چربی محافظت شده از شکمبه‌ی مگالاک Volac Wilmar حاوی حدود ۴۵٪ USFA است و ثابت شده است که غلظت SFA در چربی شیر را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *