بلاگ

انرژی قابل سوخت‌وساز (ME) چربی برای نشخوار کنندگان چه‌قدر است

مقدار ME یک ماده‌ی غذایی نشان دهنده‌ی انرژی موجود برای دام است و در درجه‌ی اول با قابلیت هضم ماده تعیین می‌شود. میزان قابلیت هضم پودر چربی کلسیمی نیکو رشد پایا طی چندین مطالعه مشخص شده است. این مطالعات، تعیین ارزش ME محصول، به ویژه در ۳۳.۳ MJ/kg ماده خشک را تسهیل می‌کنند. این ME حدود ۲.۵ برابر ارزش غلات معمولی است. بنابراین پودر چربی نیکو رشد پایا به‌ویژه در افزایش تراکم انرژی جیره‌ها موثر است (جدول ۱).

شکل ۱: غلظت انرژی قابل متابولیسم پودر چربی نیکو رشد پایا و مواد تشکیل دهنده‌ی خوراک رایج

مقدار ME اکثر مارک‌های دیگر مکمل‌های چربی مشخص نشده است؛ زیرا هیچ روش آزمایشگاهی برای تعیین ارزش انرژی مکمل‌های چربی وجود ندارد. علاوه بر این، به دلیل پیچیدگی شکمبه و اثرات آن بر چربی‌های مصرف شده، به‌ویژه تعیین قابلیت هضم خاص اسیدهای چرب منفرد و مکمل‌های چربی دشوار است.

از این رو، میزان قابلیت هضم مکمل‌ها اغلب با استفاده از روش‌های مختلف، از جمله؛ مقایسه با انواع چربی مشابه منتشر شده در تحقیقات، با استفاده از تخمین‌های مبتنی بر قابلیت هضم منتشر شده‌ی اسیدهای چرب منفرد، یا با استفاده از تخمین‌های موجود از میزان قابلیت هضم از «استانداردهای» خاص منتشر شده، تخمین زده می‌شود.

تحقیقات مربوط به محصولات ۹۹٪ چربی، معمولاً مقادیر ME 36-39 MJ/kg را اعلام می‌کنند. اگرچه این فرض تقریباً ۱۰۰٪ قابلیت هضم را بیان می‌کند اما این میزان از قابلیت هضم برای این نوع محصولات امکان پذیر نیست. علاوه بر این، ME می‌تواند برای برخی از انواع محصولات گمراه‌کننده باشد؛ زیرا انتظار می‌رود انرژی حاصل از مکمل‌های C16 بالا بیشتر در جهت تحریک چربی شیر تقسیم شود و برای کمک به تأمین انرژی مورد نیاز گاو شیری در دسترس نباشد.

کیمیا رشد صنعت البرز به خاطر مشکل تشخیص و تعیین دقیق ME مقادیر ME را برای محصولات پودر چربی غیر کلسیمی خود فهرست نمی‌کند؛ زیرا مقادیر بالقوه، بسته به روش مورد استفاده برای تعیین آنها، متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *