بلاگ

منشا چربی شیر

چربی شیر از اسیدهای چرب تشکیل شده است که از دو منشأ اصلی نشأت می‌گیرند: منشأ غیر سنتز شده و منشا رژیمی که تعادل آن توسط چربی آزاد شده از ذخایر بدن تأمین می‌شود.

سنتز De novo – چربی تولید شده در پستان از استات و بوتیرات حاصل از هضم فیبر در شکمبه. این فرایند در درجه‌ی اول اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه و متوسط ۴ تا ۱۴ کربن و حدود نیمی از اسید پالمتیک (C16: 0) در چربی شیر را شامل می‌شود.

چربی رژیم غذایی – تأمین مستقیم چربی از رژیم غذایی نیمی دیگر از C16:0 و همچنین اسیدهای چرب C18 (و بالاتر) در چربی شیر (مانند اسید استئاریک، اسید اولئیک، اسید لینولئیک) را تشکیل می‌دهد.

نسبت متفاوتی از چربی شیر حاصل به کارگیری ذخایر بدن است. نسبت بیشتری از این منبع در اوایل شیردهی یعنی زمانی که گاوها در تعادل انرژی منفی هستند، نسبت به مراحل بعدی شیردهی که گاوها در تعادل انرژی مثبت هستند و چربی بدن خود را ذخیره می کنند، منشأ می‌گیرد.

درک این منابع اساسی سنتز چربی، اهمیت نظارت بر ترکیب رژیم غذایی را برجسته‌تر می‌کند. با توجه به اینکه تقریباً ۵۰ درصد چربی شیر از چربی رژیم غذایی نشأت می گیرد، ضرورت تأمین چربی مورد نیاز دام از طریق جیره کاملاً آشکار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *