بلاگ

چرا امتیاز شرایط بدنی مهم است؟

طی چند سال اخیر، علم ژنتیک قابلیت شیردهی گاوهای شیری را بسیار بهبود بخشیده‌است. امروزه میانگین
۷۰۰۰ لیتر در یک گله، میانگینی طبیعی‌است و تولید شیر بیشتر از این مقدار نیز بسیار معمول است. متخصصان تغذیه به واسطه‌ی تولید فرمولاسیون جیره‌ای که نیازهای این تولید بالا را برآورده می‌کند، با این پیشرفت‌ها همراه بوده‌اند.

علی‌رغم این پیشرفت‌ها، این واقعیت به قوت خود باقی‌است که تولیدکنندگان هنوز در کنترل امتیاز وضعیت بدن گاو با مشکلاتی مواجه هستند. این موضوع به طور چشمگیری تحت تاثیر گاوهایی قرار می‌گیرد که قادر به شیر دادن با پتانسیل ژنتیکی کامل خود نیستند، یا به طور موثر درگیر گوساله می‌شوند. هر دو گروه، به طور مستقیم تحت تأثیر کنترل نادرست وضعیت بدن قرار دارند.

مدیران فنی فارم‌های مدرن باید از امتیازدهی وضعیت بدن استفاده کنند تا از بروز این مسائل جلوگیری نمایند. امتیازدهی، شرایط تغییرات در سطح چربی بدن گاو را کنترل می‌کند و به ما امکان می‌دهد قبل از اینکه بر سلامتی و عملکرد، تأثیر منفی بگذارد اقدامات اصلاحی انجام دهیم. این یک ارزیابی عملی از گاو برای تعیین چربی روی دنده‌های کوتاه، تورل و ناحیه سر دم است. در ایران، از سیستم امتیازدهی شرایط “۵ امتیاز” استفاده می شود، به عنوان مثال، گاوهای بسیار لاغر نمره “۱.۰” و گاوهای چاق امتیاز “۴” دارند. این سیستم به گاوها اجازه می‌دهد تا با استفاده از استانداردهای عینی یکسان ارزیابی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *