بلاگ

چه‌ زمانی تغذیه با پودر چربی را شروع کنیم؟

مکمل‌های چربی را می‌توان در هر مرحله از چرخه‎‌ی تولید در رژیم‌های غذایی گنجاند اما در دوره‌هایی که دام نیاز به انرژی بالا دارد، بیشترین بهره‌وری را دارند. در دام‌های گوشتی، چربی اغلب در سمت مرحله‌ی نهایی هدف قرار می‌گیرد. به عنوان مثال؛ در دوره‌ی ۱۰۰ روز آخر برای گاوهای گوشتی که افزایش تراکم انرژی می‌تواند تأمین انرژی را بدون خطر اسیدوز ناشی از افزایش غلظت نشاسته، بهبود بخشد.
در مورد دام‌های شیرده مانند گاوهای شیری، دوره‌ی اولیه‌ی شیردهی هدف کلیدیست؛ زیرا انرژی مورد نیاز برای تولید شیر بیشتر از میزان انرژی قابل تأمین از طریق تغذیه با جیره‌ی خشک است. در نتیجه یک دوره‌ی “تعادل انرژی منفی” (“شکاف انرژی”) و تحلیل رفتن قوای بدن ایجاد می‌شود (تأمین شدن شیر از شیره‌ی جان دام) (شکل ۱). به همین سبب، مکمل‌های چربی اغلب در این مرحله به رژیم غذایی اضافه می‌شوند تا تراکم انرژی و انرژی در هر وعده را افزایش دهند.

شکل 1: شکاف انرژی در اوایل شیردهی
شکل ۱: شکاف انرژی در اوایل شیردهی

با این حال، پاسخ به مکمل‌های چربی را می‌توان در طول دوره‌ی شیردهی به دست آورد. نتایج آزمایشات نشان می‌دهد؛ گاوهایی که در طول یک دوره‌ی تغذیه‌ی ۲۰۰ روزه، چربی محافظت شده از شکمبه‌ی نیکو رشد پایا را به صورت ۲۵۰ گرم در روز استفاده کرده‌اند، میزان تولید شیر بالاتری داشته‌اند.
همچنین باید به نوع مکمل چربی ارائه شده توجه نمود؛ زیرا انواع مختلف مکمل‌ها برای برآوردن نیازهای مختلف انتخاب می‌شوند (به بخش “محصولات ” سایت کیمیا رشد صنعت البرز در زمینه‌ی مکمل‌های پودر چربی مراجعه کنید).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *